Świetlica jest czynna w godzinach porannych od godz. 7.00.
Klasy 1a,2a,3a między godz. 7.00 a 8.00 przebywają w sali 11, natomiast klasy 1b, 2b, 3b między godz. 7.00 a 8.00 w sali 12.
PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ ŚWIETLICY SZKOLNEJ
W ROKU SZKOLNYM 2024/2025
Dotyczy nauczycieli świetlicy:
1.p. M. Mojsejów – Kmiecik etat
2.p. J. Kozłowska etat
3.p.J. Ćwiklińska etat
4.p. P. Cytarzyńska-Wachowiak etat
5.p. M. Kotlińska etat
6.p. E. Gułaj 11/26
7.p.M. Wieczorek 3/26
8.p. I. Mnich 5/26
9.p. J. Kwiatkowska 5/26
10.S.Potoczny 2/26
Od 1 września 2017 funkcjonowanie świetlicy w strukturze szkolnej określa art.103 ustawy Prawo Oświatowe.
W planie pracy uwzględniono priorytety Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu na rok 2024/2025 i priorytety Miasta Wrocław:
1.Edukacja prozdrowotna w szkole.
2. Edukacja obywatelska, patriotyczna, dla bezpieczeństwa .
3.Rozwijanie empatii i wrażliwości na potrzeby innych.
4.Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym.
Priorytety Miasta Wrocław
1.Nowa jakość zajęć z wychowawcą i zajęć świetlicowych.
2.Bezpieczeństwo w szkole.
Cel główny:
– Zapewnienie uczniom zorganizowanej opieki dydaktyczno-wychowawczej umożliwiającej wszechstronny rozwój dziecka, jego zainteresowań, uzdolnień i umiejętności przed i po zakończeniu zajęć lekcyjnych.
Cele szczegółowe:
– Realizowanie zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych szkoły.
– Kształtowanie u wychowanków właściwej postawy społeczno – moralnej ( odpowiednie zachowanie w szkole, w domu i środowisku lokalnym).
-Wdrażanie do samodzielnej pracy umysłowej, organizowanie pracy zespołowej i udzielanie indywidualnej pomocy uczniom mającym trudności w nauce.
– Pomoc w wyrabianiu nawyków kulturalnej rozrywki, sportu i zabawy.
– Rozwijanie zainteresowań, zamiłowań i uzdolnień wychowanków.
– Kształtowanie zdrowego i bezpiecznego stylu życia, budowanie motywacji do zachowań prozdrowotnych, wyrabianie prawidłowych nawyków żywieniowych, propagowanie postaw proekologicznych.
– Pomoc w nabywaniu umiejętności nawiązywania prawidłowych relacji z rówieśnikami, kształtowanie wrażliwości uczuciowej.
Zadania świetlicy szkolnej:
– Zapewnienie wychowankom opieki przed i po zajęciach lekcyjnych.
– Przypominanie o zasadach bezpieczeństwa w drodze do szkoły i ze szkoły oraz w czasie dojazdu autobusem .
– Organizowanie nauki, pomoc w odrabianiu zadań domowych, tworzenie warunków do samodzielnej pracy.
– Organizowanie wypoczynku czynnego, ruchu (jeśli to możliwe na świeżym powietrzu), upowszechnianie zasad kultury zdrowotnej, kształtowanie nawyków higieny osobistej.
– Promowanie zdrowego stylu życia, zasad zdrowego odżywiania.
– Organizowanie zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów poprzez dostarczanie okazji do różnorodnej ekspresji ( plastycznej, muzycznej, dramatycznej).
– Udział świetlicy w życiu społecznym szkoły.
– Stała, systematyczna współpraca z rodzicami i wychowawcami klas.
– Przygotowanie do współodpowiedzialności za dobro wspólne.
– Wytwarzanie dobrego klimatu do nawiązywania kontaktów dziecka z nauczycielem oraz między uczniami.
– Organizowanie konkursów świetlicowych dających możliwość szerszego udziału wychowanków w życiu szkoły oraz prezentacji na forum szkoły.
WRZESIEŃ
|
|||||||||||||||||||||||
ZADANIA I CELE
|
IMPREZY
OKOLICZNOŚCIOWE ZAJĘCIA UMYSŁOWE ZAJĘCIA CZYTELNICZE |
ZAJĘCIA
PLASTYCZNO – TECHNICZNE |
ZAJĘCIA RUCHOWE
|
GRY I ZABAWY
|
ZAJĘCIA UMUZYKALNIAJĄCE
|
||||||||||||||||||
2- 6 września Witajcie w nowym roku szkolnym! Przygody zacząć czas… | |||||||||||||||||||||||
Organizacja pracy świetlicy (zapoznanie dzieci z Regulaminami, przepisami BHP, zasadami zachowania w świetlicy, wdrażanie do ich przestrzegania), wzajemne poznanie się dzieci.
Wspólnie z wychowawcami klas pierwszych przygotowanie do pasowania pierwszoklasistów.(panie: M. Mojsejów, p. Kozłowska)
|
Powitanie uczestników świetlicy. Przedstawienie planu pracy w najbliższym roku szkolnym, Zapoznanie z Regulaminem Świetlicy. Przypomnienie zasad BHP oraz zasad poruszania się po terenie szkoły. Rozmowy na temat poszanowania sprzętu, zabawek i gier. Wspomnienia z wakacji. | Prace organizacyjno – porządkowe w salach świetlicowych. Wykonywanie elementów dekoracji świetlicy.
Moje wakacje – praca plastyczna ( technika dowolna). |
Gry i zabawy z różnymi elementami ruchu na boisku szkolnym, korzystanie ze sprzętu na szkolnym placu zabaw. |
Zabawy na powietrzu.Rozwiązywanie zagadek, rebusów, krzyżówek. |
Wspólne słuchanie muzyki, rozmowy na temat preferencji muzycznych dzieci. |
||||||||||||||||||
9-13września Poznajmy się bliżej! |
|||||||||||||||||||||||
Otoczenie szczególną opieką z doświadczeniem migracyjnym i
najmłodszych wychowanków świetlicy w czasie posiłków, korzystania z toalety, zajęć tematycznych. Wdrażanie do przestrzegania zasad kultury osobistej w różnych sytuacjach. Stworzenie kontraktu grupowego. |
Rozmowa na temat znaczenia ważnych słów (dzień dobry, dziękuję, proszę itp.). Wyjaśnienie zasad oceny zachowania w świetlicy. Głośne czytanie wybranych przez uczniów książek.15 września – obchody Dnia Kropki. |
Jakie zasady obowiązują nas w świetlicy szkolnej – plakat w dowolnej technice.
Malowanie farbami plakatowymi z wykorzystaniem np. foli bąbelkowej |
Zabawy ruchowe na szkolnym placu zabaw.
|
Gry i zabawy stolikowe.
Zabawy na boisku szkolnym ,,Poznajmy się” |
Śpiewanie piosenek poznanych podczas wakacji – próby przezwyciężania nieśmiałości u dzieci. | ||||||||||||||||||
16-20 września Nadchodzi jesień… | |||||||||||||||||||||||
Dostrzeganie walorów i uroków jesieni, kształtowanie umiejętności obserwowania zmian zachodzących w przyrodzie. | Jesienne zmiany w przyrodzie – rozmowa o zaobserwowanych zmianach.
Ciekawe powiedzenia o jesieni. . |
Wycinanie konturów liści, kolorowanie farbami, układanie własnych kompozycji. Wydzieranka z kolorowego papieru pt. „Jesienne drzewo”. Wykonanie jesiennych dekoracji. |
Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie –spacery, zbieranie darów natury. Zabawy ruchowe przed szkołą. | Zabawa w „Kalambury” i ,,Głuchy telefon”. |
Słuchanie znanych melodii – rozpoznawanie piosenek. Śpiewanie piosenek o jesieni. | ||||||||||||||||||
23-27 września Czytanie moja pasja! | |||||||||||||||||||||||
Kształtowanie właściwych postaw czytelniczych.
Propagowanie czytelnictwa wśród uczniów. Spotkanie z bibliotekarzem szkolnym |
29 września – obchodzimy Dzień Głośnego Czytania.
Czytanie ulubionych wierszy uczniów. Jak powstaje książka? – prezentacja.
Dzień Chłopaka w świetlicy szkolnej.
|
Wykonanie zakładki do książki.
Ilustracja do ulubionego wiersza – malowanie pastelami.
Przygotowanie przez dziewczynki upominków dla chłopców. |
Odgrywanie scenek pantomimicznych. Zabawy na boisku szkolnym. | Zgaduj zgadula – o jaką książkę chodzi? | Słuchanie interpretacji muzycznych wybranych utworów literackich. | ||||||||||||||||||
PAŹDZIERNIK
|
|||||||||||||||||||||||
30 września-6 października Dbamy o zwierzęta. | |||||||||||||||||||||||
Zapoznanie dzieci ze zwierzętami różnych sfer klimatycznych. Wzbogacenie wiedzy na temat życia zwierząt na wsi, w lesie, w ZOO.
Kształtowanie wrażliwości i poczucia odpowiedzialności za naszego pupila. |
4 października Międzynarodowy Dzień Zwierząt – pogadanka, rozmowy na temat znanych nam zwierząt i środowiska, w którym żyją.
Moje zwierzątko domowe – pogadanka na temat naszych pupili. |
Świetlicowe ZOO – wykonywanie zwierzaków z plasteliny i różnych dostępnych materiałów, np. łupinki orzecha, patyczki, liście, żołędzie, kasztany.Praca plastyczna – ,,Moje wymarzone zwierzątko”. |
Zabawy na świeżym powietrzu. Spacer po okolicy. | Słuchanie odgłosów zwierząt.
Konkurs „Czyj to głos?”- zwierzęta żyjące na wsi, w lesie i na łące oraz w dalekich krajach. |
Słuchanie i śpiewanie znanych piosenek o zwierzakach. |
||||||||||||||||||
9-11 października Dzień Edukacji Narodowej. |
|||||||||||||||||||||||
Zapoznanie uczniów z historią Dnia Edukacji Narodowej.
Uświadomieni znaczenia szkolnictwa i pracy nauczyciela w życiu młodego człowieka. Podkreślenie znaczenia pracy nauczyciela oraz innych pracowników szkoły. |
10 października – Dzień Drzewa.
Mój nauczyciel – jaki powinien być wzorowy nauczyciel – burza mózgów.
|
Wykonanie plakatu ,,Chrońmy drzewa”.
Wykonanie dekoracji z okazji Dnia Edukacji Narodowej. Przygotowanie drobnych upominków dla nauczycieli. Portret ulubionego nauczyciela – konkurs plastyczny. |
Zabawy na szkolnym placu zabaw oraz na boisku szkolnym. | Gry stolikowe. Układanie puzzli. | Nauka piosenki o nauczycielach. | ||||||||||||||||||
15-18 października Codziennie dbam o swoją higienę. | |||||||||||||||||||||||
Wdrażanie do przestrzegania zasad higieny osobistej i zdrowego odżywiania. | 15 października – Dzień Mycia Rąk.
Omówienie zasad higieny osobistej ( mycie rąk i ciała, mycie zębów itp.) Jak dbać o czystość swojego ciała? – burza mózgów.
Światowy Dzień Owoców i Warzyw 20 październik
|
Wykonanie plakatu ,, Jak dbam o higienę”
Czyste zęby – praca plastyczno-techniczna. Moje ulubione owoce i warzywa – praca plastyczna -kolaż. Przygotowanie na korytarzu wystawy pt. ,, W jesiennej spiżarni”. |
Zabawy na boisku szkolnym. | Gry i zabawy stolikowe. | Zabawa karaoke. | ||||||||||||||||||
21-25 października Wszystkie kolory jesieni. |
|||||||||||||||||||||||
Zwrócenie uwagi na cykliczność pór roku, określenie charakterystycznych cech jesieni, kolorystyki pojawiającej się w przyrodzie jesienią.
Kształtowanie umiejętności obserwowania zmian zachodzących w przyrodzie i obcowania z przyrodą. |
Rozmowa o zjawiskach atmosferycznych: deszczu i burzy. Pogadanka – rodzaje chmur, jak powstają chmury.Zmiany zachodzące w przyrodzie w czasie jesieni różnorodna kolorystyka.Wypowiedzi uczniów nt. „ Jak ludzie i zwierzęta wykorzystują dary jesieni. Segregowanie darów jesieni. 25 października Dzień Kundelka. |
Praca plastyczna pt. Pani Jesień – praca z wykorzystaniem kolorowych liści.
Lepienie z plasteliny
|
Zabawa „Wędrujemy w deszczu”. | Pogodynka – zabawa w przedstawianie prognozy pogody. | „Deszczowa piosenka” improwizacja do muzyki.Nauka piosenki ,,Co nam przyniesie jesień”. |
||||||||||||||||||
LISTOPAD 28 października- 1listopada Czas zadumy… |
|||||||||||||||||||||||
Poznanie tradycji związanych z Dniem Wszystkich Świętych.
Wdrażanie do czczenia pamięci o zmarłych oraz do odpowiedniego zachowania się na cmentarzu |
Rozmowa na temat obchodów Dnia Wszystkich Świętych.
Jakie uczucia wywołuje w nas Dzień Wszystkich Świętych. Obrzędy Halloween w Polsce i na świecie. Czytanie wiersza np.W. Broniewskiego ,,Zaduszki”. 31 października Dzień Dyni |
Malowanie farbami – chryzantemy.
Wykonywanie papierowych zniczy. Przygotowanie lampionów z dyni. Przygotowanie gazetki ściennej z okazji Dnia Dyni. |
Zabawy stolikowe. | Spacer po okolicy. | Słuchanie muzyki relaksacyjnej i wyciszającej. | ||||||||||||||||||
4-8 listopad Jesteśmy przeciwko agresji i przemocy! | |||||||||||||||||||||||
Poznanie terminów przemoc i agresja.
Uświadomienie skutków pozytywnych zachowań, budowanie pozytywnych relacji.
Kształtowanie kompetencji obywatelskich – postaw patriotycznych i poczucia przynależności narodowej. Pomoc w przygotowaniu apelu panie : E. Gułaj, M. Kotlińska. Dekoracja szkoły p. M. Wieczorek |
Rozmowy i pogadanki na temat agresji i przemocy, poznajemy sposoby na radzenie sobie ze złością i zdenerwowaniem, burza mózgów na temat pozytywnych zachowań.
8 listopada Międzynarodowy Dzień Zdrowego Śniadania 10 listopada -rocznica nadania imienia szkole 11 listopad Narodowe Święto Niepodległości. |
Nasze emocje – malowanie farbami różnych stanów emocjonalnych.
Wykonywanie dekoracji o tematyce patriotycznej. |
Zabawy integracyjne. | Zabawa: Moje mocne i słabe strony. | Podajmy sobie ręce – wysłuchanie piosenki, zabawy rytmiczne.
Szkoła do hymnu – przypomnienie tekstu hymnu Polski.
Sylwetka patrona szkoły (izba pamięci, kamień przed szkołą upamiętniający W. Pileckiego). |
||||||||||||||||||
12-15 listopad Odżywiam się zdrowo! | |||||||||||||||||||||||
Kształtowanie postaw prozdrowotnych.
Propagowanie zasad zdrowego odżywiania się. Znaczenie sportu dla zdrowia. Wdrożenie dzieci do dbania o kondycję fizyczną. Propagowanie uprawiania sportu. |
Przypomnienie zasad zdrowego odżywiania- piramida zdrowia.
Jesienne owoce i warzywa źródłem witamin .
|
Przygotowanie plakatu promującego zdrowe odżywianie.
Malowanie kompozycji z owoców i warzyw – wykorzystanie farb. Przygotowanie piramidy żywienia. |
Zabawy z piłką, rzucanie monetą. | Paluszkowe zabawy, nauka wyliczanek. | Wyszukiwanie piosenek o zdrowym odżywianiu się. | ||||||||||||||||||
18-22 listopad Mam przyjaciół, Dzień Życzliwości i Pozdrowień | |||||||||||||||||||||||
Zwrócenie uwagi na potrzebę kontaktu z innymi ludźmi oraz utrzymywanie pozytywnych relacji. | Spisanie Wspólnej Listy Uczuć.
„Mój najlepszy przyjaciel” – opisujemy naszych przyjaciół. |
Kolaż przyjaźni-praca plastyczna wykonana ze zdjęć z przyjacielem.
Kartka dla przyjaciela z Ukrainy – praca plastyczna |
Spacery po najbliższej okolicy. | Świetlicowe bingo – zbieranie informacji o kolegach z grupy. | Słuchanie piosenek o przyjaźni. | ||||||||||||||||||
25-29 listopad Andrzejkowe zwyczaje ludowe. |
|||||||||||||||||||||||
Poznanie tradycji związanych z Andrzejkami.
Rozwijanie zainteresowań polską kulturą ludową. Wdrażanie do wspólnej, wesołej zabawy, kształcenie właściwego stosunku do wróżb.
Zabawy Andrzejkowe przygotują panie :J. Ćwiklińska, P. Cytarzyńska-Wachowiak
|
25 listopada Dzień Pluszowego Misia.
Andrzejkowe obrzędy – pogadanka. Przysłowia andrzejkowe.
|
Lepienie z plasteliny wizerunku „Misia Uszatka”
Wykonanie andrzejkowych ozdób i rekwizytów.
|
Zabawy |
Andrzejkowe wróżby i zabawy. |
Nauka piosenki „Miś Uszatek”.
Zabawy przy muzyce. |
||||||||||||||||||
GRUDZIEŃ
|
|||||||||||||||||||||||
2-6grudnia Gdzie jesteś Mikołaju? | |||||||||||||||||||||||
Kształtowanie prawidłowych postaw społecznych i moralnych – pomoc ubogim w okresie świątecznym.
Propagowanie idei wolontariatu. Pomoc katechety jako opiekuna wolontariatu szkolnego. Podtrzymywanie tradycji związanych z okresem bożonarodzeniowym. Zapoznanie z specyfiką zawodu górnika. |
4 grudnia – Barbórka.
6 grudnia – Mikołajki w świetlicy szkolnej. Redagowanie listu do św. Mikołaja. Tradycje i zwyczaje mikołajkowe- pogadanka. Dlaczego warto bezinteresownie podarować komuś prezent? – rozmowa . |
Malowanie z wykorzystaniem węgla. Wykonywanie papierowego Mikołaja – praca plastyczno-techniczna z wykorzystaniem rolek papierowych.
|
Zabawa „Gdzie jesteś Mikołaju” | Rozwiązywanie krzyżówek i rebusów o tematyce świątecznej. | Śpiewanie piosenek o Mikołaju. | ||||||||||||||||||
9-13 grudnia Magiczny czar baśni. | |||||||||||||||||||||||
Poznanie nowych utworów literackich, rozwijanie wyobraźni. | Czytanie baśni Andersena, Puszkina, braci Grimm. Oglądanie wybranej baśni na DVD, słuchowiska. | Projektowanie okładki wybranej baśni – technika dowolna.
Zakładka do książki – praca techniczna. |
Zabawy indywidualne z piłką. | Tworzenie własnych zakończeń do wybranej baśni, próby inscenizacji baśni lub bajki. | Słuchanie piosenek z baśniowych słuchowisk, nauka wybranej piosenki. | ||||||||||||||||||
16-20 grudnia Przygotowania do Świąt Bożego Narodzenia. | |||||||||||||||||||||||
Zapoznanie z tradycjami dot. Świąt Bożego Narodzenia. Rozbudzanie radosnego nastroju, zachęcanie do wykonywania zimowych i świątecznych ozdób. | Rozmowy na temat zimy – zmiany pogody, dostosowanie ubioru, zimowy pejzaż; zwyczaje świąteczne w naszych domach. Słuchanie i oglądanie baśni związanych z Bożym Narodzeniem. | Wykonywanie papierowych ozdób na świąteczną choinkę, wykonanie kartek bożonarodzeniowych. Dekorujemy stół –wycinanie papierowych serwetek.
Konkurs plastyczny na najpiękniejszego anioła ( praca plastyczna). |
Gry i zabawy ruchowe na śniegu. Rzut śnieżkami do celu. | Rozwiązywanie rebusów i krzyżówek. Gry indywidualne wg upodobań dzieci. Nakrywamy do stołu –zabawa. | Słuchanie i śpiewanie kolęd i pastorałek, zimowych piosenek. | ||||||||||||||||||
STYCZEŃ
|
|||||||||||||||||||||||
2-3 stycznia Nasze noworoczne postanowienia. | |||||||||||||||||||||||
Kształtowanie umiejętności dzielenia się swoimi planami, integracja grupy. Poznanie kalendarza. | Jakie mamy plany i marzenia noworoczne; różne rodzaje kalendarzy, zajęcia w kręgu – losowanie noworocznych postanowień. | Jak wygląda Nowy Rok?- praca plastyczna;
Rysujemy zimowy pejzaż. |
Zabawy na świeżym powietrzu. | Rozwiązywanie rebusów, przysłowia o Nowym Roku. | Śpiewanie piosenek o tematyce zimowej. | ||||||||||||||||||
7-10 stycznia Jak karnawał, to karnawał! | |||||||||||||||||||||||
Wyjaśnienie pojęcia karnawału, zapoznanie z tradycją zabaw karnawałowych. Rozbudzanie radosnego nastroju.
Zabawa karnawałowa Odpowiedzialne panie: I. Mnich, J. Kwiatkowska, za oprawę plastyczną panie: M. Mojsejów, P. Cytarzyńska –Wachowiak, p. M. Wieczorek |
Dzielenie się wspomnieniami z udziału w dotychczasowych balach i imprezach. Czytanie baśni „Kopciuszek”. | Projekt stroju karnawałowego, maski na bal, wykonanie papierowych serduszek. Przygotowanie do balu karnawałowego
|
Zabawy na śniegu – rysowanie gwiazdek, zabawy śnieżkami. | Podobieństwa i różnice, pokaż co wyraża twoja buzia. | Słuchanie muzyki, przegląd top listy, wybór hitów na zabawę karnawałową. | ||||||||||||||||||
13-17 stycznia Moja Babcia i mój Dziadek. |
|||||||||||||||||||||||
Podtrzymywanie rodzinnych tradycji.
Kształtowanie postawy szacunku, dobroci i pomocy wobec osób starszych. Podkreślenie roli dziadków w rodzinie. |
.
Moja babcia i mój dziadek – rozmowa. Nauka wierszyka o babci i dziadku. |
Wykonywanie prac plastyczno-technicznych z wykorzystaniem popcornu.
Laurka dla mojej babci i mojego dziadka. Portret naszych dziadków – praca plastyczna.
|
Zabawy na śniegu. | Rozwiązywanie krzyżówek. | Śpiewanie piosenek o babci i dziadku. | ||||||||||||||||||
20-24 stycznia Kiedy się nudzę to… | |||||||||||||||||||||||
Kształtowanie umiejętności racjonalnego wykorzystania czasu wolnego.
Rozmowa o bezpieczeństwie i zagrożeniach podczas zabaw zimowych. |
Wypowiedzi na temat sposobów spędzania czasu wolnego. Co robię po szkole – pogadanka
Bezpieczeństwo w czasie ferii – rozmowa. |
Plakat – co robię w czasie wolnym?
Wykonanie mapy ciekawych miejsc w naszej okolicy – praca plastyczna. |
Jakie to przysłowie, zabawy. | Giełda sposobów spędzania czasu wolnego. | Mini lista przebojów – występy dzieci. | ||||||||||||||||||
27-31 stycznia W zimowej szacie
ferie zimowe 3-14 luty |
|||||||||||||||||||||||
17-21 lutego Jesteśmy tolerancyjni | |||||||||||||||||||||||
Kształtowanie u uczniów postawy tolerancji, akceptacji i wyrozumiałości dla odmiennych zachowań ludzi. Uczenie odpowiedzialności za bezpieczeństwo kolegi, koleżanki
|
Wyjaśnienie pojęć: godność, tolerancja, uprzedzenie, stereotyp. Czytanie bajek terapeutycznych. Pogadanka na temat podobieństw i różnic wynikających z pochodzenia , koloru skóry, wyznania , poglądów. | Praca plastyczna wykonana dowolną techniką „Ja i tolerancja”
|
Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu | Zabawy świetlicowe | Piosenka „Inni a tacy sami” | ||||||||||||||||||
24-28 lutego Kim zostanę w przyszłości? | |||||||||||||||||||||||
Rozwijanie wyobraźni, poznanie różnych zawodów. | Rozmowa na temat zawodów, które znamy. Zawody w mieście i na wsi, praca moich rodziców. | Gdzie pracuje mój tata/moja mama – praca plastyczna. | Spacer po okolicy – poszukiwanie ciekawych profesji, zabawy indywidualne z piłką. | Co należy do moich obowiązków? – projektowanie wykreślanki. | Zabawa muzyczna. | ||||||||||||||||||
Marzec 3-7 marca Ach te nasze kobietki małe i duże! |
|||||||||||||||||||||||
Zapoznanie z historią obchodów Dnia Kobiet.
Uświadomienie znaczenia pracy kobiet, podział obowiązków w rodzinie. Rozwijanie postawy szacunku wobec kobiet. |
Rozmowa na temat ustanowienia święta Kobiet.
Sylwetki znanych kobiet – prezentacja. Zasady dobrego zachowania względem kobiet – burza mózgów. |
Wykonanie laurki z okazji Dnia Kobiet.
Przygotowanie dekoracji na gazetkę szkolną. Wykonanie bukietu kwiatów z bibuły. |
Zabawy ruchowe przed szkołą, spacer po okolicy. | Rozwiązywanie rebusów i krzyżówek. | Słuchanie muzyki relaksacyjnej, piosenka z okazji Dnia Kobiet. | ||||||||||||||||||
10-14 marca Wiosna tuż, tuż… | |||||||||||||||||||||||
Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie –rozwijanie spostrzegawczości. Rozbudzanie uczucia radości z powodu nadejścia wiosny. | Zmiany zachodzące w przyrodzie w trakcie wiosny – pogadanka : rozwijanie spostrzegawczości.
Co to jest przedwiośnie – rozmowa. Czytanie wierszy o wiośnie.
|
Wykonywanie wiosennych kwiatów.
Przygotowanie Marzanny. Wykonanie plakatu Pani Wiosna. Wykonanie wiosennych dekoracji. |
Korzystanie z placu zabaw : gry i zabawy na świeżym powietrzu. | Rozwiązywanie zagadek i rebusów dot. wiosny.
Wiosenny wywiad z panią Wiosną |
Zabawy rytmiczne przy muzyce, słuchanie piosenek o tematyce wiosennej | ||||||||||||||||||
17-21 marca | |||||||||||||||||||||||
Szerzenie świadomości , że dostęp do czystej wody ,to prawo człowieka.
Podkreślenie znaczenia picia wody dla naszego organizmu. Oszczędzanie wody, to nasz obowiązek |
Dzień Wody – 22 marca
|
Przygotowanie gazetki ściennej z okazji Dnia Wody
|
Gry i zabawy na świeżym powietrzu, spacery, korzystanie z placu zabaw. | Quizy, filmy | Słuchanie piosenek tematycznych | ||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
24 marca-28 marca Technika nam nie straszna! | |||||||||||||||||||||||
Rozwijanie zainteresowania najnowszymi osiągnięciami technicznymi człowieka. Poznanie największych twórców techniki. | Urządzenia techniczne dawniej i dziś – rozmowa. Oglądanie albumów dotyczących cudów techniki.
|
Projektujemy niezbędne urządzenia – technika dowolna. Samochód moich marzeń – lepienie z plasteliny. | Korzystanie ze szkolnego placu zabaw, spacery, zabawy ze skakanką, gumą i piłką. | Zgaduj – zgadula – odgadywanie nazw urządzeń technicznych. Zabawa „Do czego to służy?”. | Słuchanie piosenek dla dzieci, muzyka relaksacyjna, improwizacja pracy maszyn. | ||||||||||||||||||
kwiecień
31 marca -4 kwietnia Przygotowujemy ogród na wiosnę. |
|||||||||||||||||||||||
Wdrażanie treści przyrodniczych dotyczących wiosny. Poznanie literatury o tematyce wiosennej oraz przysłów o kwietniu. Uwrażliwienie na piękno przyrody wiosennej. | Układanie listy prac wykonywanych wiosną na działkach i ogródkach – burza mózgów.
Jakie ptaki przylatują na wiosnę? Pierwsze oznaki wiosny – pogadanka. Nasz szkolny mini ogródek – sadzenie nasionek warzyw i ziół.
|
Malowanie farbami – wiosenne drzewo.
Prace wiosenne w ogrodzie – praca plastyczna. Wykonanie plakatu promującego zdrowie. |
Gry i zabawy z piłką.
Zabawy na świeżym powietrzu |
Kalambury – powiedzenia, odgadywanie zagadek, rebusów, rozwiązywanie krzyżówek. | Słuchanie i śpiewanie znanych piosenek z bajek.Zabawy ruchowe i rytmiczne przy muzyce.Przypomnienie i utrwalenie poznanych piosenek. |
||||||||||||||||||
7-11kwietnia Dbajmy o naszą planetę! | |||||||||||||||||||||||
Wdrażanie do poszanowania środowiska naturalnego.
Propagowanie postaw proekologicznych.
|
Jak poprawnie segregować śmieci? – pogadanka.
22 kwietnia – Dzień Ziemi. Oglądanie filmów przyrodniczych.
|
Przygotowanie dekoracji z okazji Dnia Ziemi.
|
Zabawy ruchowe na placu szkolnym. | Zabawa – wycieczka do planetarium, układanie gwiezdnych konstelacji z kamyków. | Nauka piosenki o tematyce proekologicznej. | ||||||||||||||||||
14-18 kwietnia Wkrótce Wielkanoc | |||||||||||||||||||||||
Zapoznanie dzieci z tradycjami i obrzędami wielkanocnymi
|
Pisanie świątecznych życzeń. Tradycje świąt wielkanocnych w Polsce i na Ukrainie-pogadanka. Potrawy w czasie świąt wielkanocnych | Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego? Praca plastyczna. Wykonanie kartki świątecznej. Przygotowanie stroików i palm wielkanocnych
|
Korzystanie z placu zabaw | Quizy wielkanocne | Nauka piosenki o tematyce wielkanocnej | ||||||||||||||||||
28-30 kwietnia Przygotowania do majówki
|
|
|
|
||||||||||||||||||||
Upowszechnienie wiedzy na temat świąt obchodzonych w maju. Rozbudzenie poczucia patriotyzmu i odpowiedzialności za ojczyznę.
|
Święta majowe -pogadanka. Nasze symbole narodowe -rozmowa
|
Wykonanie flag z wykorzystaniem bibuły
|
Zabawy ruchowe
|
Krzyżówki z użyciem symboli narodowych | Przypomnienie hymnu Polski | ||||||||||||||||||
Maj
5-9 maja Jesteśmy Europejczykami |
|||||||||||||||||||||||
Rozbudzanie poczucia przynależności do kultury europejskiej.
Zapoznanie z dziejami Unii Europejskiej. Początki Polski w Unii Europejskiej. |
9 maj – Dzień Europy.
Historia powstania Unii Europejskiej – pogadanka z prezentacją multimedialną.
|
Rysowanie flagi Unii Europejskiej.
Przygotowanie plakatu ,,Jestem Europejczykiem”.
|
Zajęcia ruchowe na szkolnym placu zabaw. | Rebusy, krzyżówki dot. Unii Europejskiej. | Słuchanie hymnu Unii Europejskiej. | ||||||||||||||||||
12-16 maj Mój przyjaciel – Książka. |
|||||||||||||||||||||||
Rozbudzanie zainteresowań czytelnictwem.
Zachęcanie do korzystania z biblioteki szkolnej i publicznej. Ukazywanie korzyści z codziennego czytania. Kształtowanie nawyków poszanowania książek. Uświadomienie dzieciom ważnej roli bajek w życiu dziecka.
|
Wizyta w bibliotece szkolnej – przedstawienie pracy bibliotekarza.
Książka dawniej i dziś – burza mózgów. Przedstawienie najważniejszych twórców polskiej literatury dziecięcej. Czytanie wybranych utworów.
|
Projektowanie okładki ulubionej książki.
Ilustracja do wybranego wiersza Jana Brzechwy. |
Zabawy i gry ruchowe na świeżym powietrzu. | Wykreślanki, krzyżówki, rebusy dot. Literatury dziecięcej.
Gry stolikowe. |
Nauka piosenki „Jaki dzień wesoły”, słuchanie muzyki relaksacyjnej | ||||||||||||||||||
19-23 maj Moja mama i mój tata. | |||||||||||||||||||||||
Podkreślanie ważnej roli matki, ojca w rodzinie.Pogłębianie szacunku dla rodziców i osób starszych.Kształtowanie uczuć miłości i przywiązania do rodziców. Wdrażanie zasad kultury, na co dzień. |
Mama- wyjątkowe słowo na świecie- wypowiedzi dzieci.
Rola mamy w domu. Czytanie wierszy Nauka na pamięć wybranego wiersza. Przysłowia i mądrości o matce. |
Portret mojej mamy, mojego taty – rysunek kredką.
„Laurka”- życzenia, wykonywanie upominku Konkurs na najpiękniejszą laurkę z okazji Dnia Rodziny. |
Gra w piłkę nożną na boisku.
. |
Zagadki ruchowe: inscenizacja zawodu wykonywanego przez mamę, tatę.
Zabawa w dom; pełnienie ról rodziców |
Nauka piosenek o mamie, o tacie. |
||||||||||||||||||
26-30 maj Dziecięce marzenia. | |||||||||||||||||||||||
Zapoznanie z życiem i wyglądem dzieci z różnych stron świata.
Kształtowanie postawy wzajemnej pomocy |
Rozmowa na temat praw i obowiązków dzieci, relacji dziecko – dorosły.
Dzieciństwo bez przemocy – rozmowa nt. relacji między rodzicami a dziećmi. Dzieci w różnych miejscach świata, podkreślenie znaczenia przyjaźni międzynarodowej. 1 czerwca – Dzień Dziecka – obchody w Polsce. |
Plakat – dzieci całego świata.
Rysunek – ,,Ja i moi koledzy w grupie świetlicowej”. Plakat z okazji Dnia Dziecka – nasze prawa i obowiązki. |
Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu, korzystanie ze szkolnego placu zabaw. | Zabawa „kogo brakuje?” | Nauka piosenki „Wszystkie dzieci nasze są”, słuchanie piosenek dziecięcych. | ||||||||||||||||||
CZERWIEC
|
|||||||||||||||||||||||
2-6 czerwca Już niedługo wyjeżdżamy na wakacje! | |||||||||||||||||||||||
Zachęcanie do racjonalnego wykorzystania czasu wolnego, poznanie miejsc wartych odwiedzenia. | Poznajemy kraje świata – praca z atlasem, globusem.Podróż moich marzeń – wypowiedzi dzieci.Giełda wakacyjnych pomysłów. Gdzie zamierzam spędzić wakacje? – swobodne rozmowy. Szukamy odpowiedniego miejsca na wakacje- korzystanie |
Wakacje moich marzeń – technika dowolna.
Wykonywanie origami. |
Gry i zabawy przed szkołą z użyciem mapy i kompasu. |
Wyposażenie – zabawa w pakowanie plecaka lub walizki.Mój przepis na lato – pisemna praca indywidualna. |
Przypominamy i śpiewamy wakacyjne piosenki.. |
||||||||||||||||||
9-13 czerwca Bezpieczeństwo w czasie wakacji. |
|||||||||||||||||||||||
Wdrażanie do odpowiedniego zachowania na obozach i koloniach oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa. Zachęcanie do racjonalnego wykorzystania wolnego czasu | Bezpieczne wakacje – pogadanka. Ważne numery telefonów – rozmowa o sytuacjach, w których należy z nich korzystać. |
Wakacyjne przestrogi – technika dowolna, wykonanie gazetki świetlicowej, kolorowanki. | Zabawy przed szkołą, korzystanie z placu zabaw. |
Krzyżówki, rebusy i zagadki związane z pierwszą pomocą. Zgubiłem się – zabawa dramowa. |
Piosenki o lecie, zabawy przy muzyce. | ||||||||||||||||||
16-20 czerwca Wrocław-moja mała ojczyzna
23-27 – Żegnamy szkołę. |
|||||||||||||||||||||||
Podsumowanie całorocznej pracy świetlicy. Budzenie radosnego nastroju z powodu zbliżającego się wypoczynku. | Wspomnienia świetlicowe – wypowiedzi dzieci na temat śmiesznych, miłych wydarzeń w świetlicy.Moje wakacyjne plany – rozmowa. |
Świetlica moich marzeń – rysunek.
Lato – praca plastyczna. |
Gry i zabawy na świeżym powietrzu. | O tym jak spędzę wakacje-Kalambury. | Piosenki o lecie, słuchanie repertuaru dziecięcego. | ||||||||||||||||||
W ramach priorytetu „Nowa jakość zajęć świetlicowych” należy prowadzić zajęcia rozwijające zainteresowania, kreatywność dzieci, w tym modelarstwo, rozwijające umiejętności matematyczne (gra w szachy, warcaby),sportowo-rekreacyjne, krawieckie).Nauczyciele powinni kształtować odpowiedzialność za siebie i grupę.