Świetlica jest czynna w godzinach porannych od godz. 7.00.
Klasy 1a,2a,3a między godz. 7.00 a 8.00 przebywają w sali 11, natomiast klasy 1b, 2b, 3b między godz. 7.00 a 8.00 w sali 12.

PLAN  PRACY  DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ  ŚWIETLICY SZKOLNEJ

W ROKU SZKOLNYM 2024/2025

Dotyczy nauczycieli świetlicy:

1.p. M. Mojsejów – Kmiecik etat

2.p. J. Kozłowska etat

3.p.J. Ćwiklińska etat

4.p. P. Cytarzyńska-Wachowiak etat

5.p. M. Kotlińska etat

6.p. E. Gułaj 11/26

7.p.M. Wieczorek 3/26

8.p. I. Mnich 5/26

9.p. J. Kwiatkowska 5/26

10.S.Potoczny 2/26

Od 1 września 2017 funkcjonowanie świetlicy w strukturze szkolnej określa art.103 ustawy Prawo Oświatowe.

W planie pracy uwzględniono priorytety Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu na  rok 2024/2025  i priorytety Miasta Wrocław:


1.Edukacja prozdrowotna w szkole.

2. Edukacja obywatelska, patriotyczna, dla bezpieczeństwa .

3.Rozwijanie empatii i wrażliwości na potrzeby innych.

4.Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym.

Priorytety Miasta Wrocław

1.Nowa jakość zajęć z wychowawcą i zajęć świetlicowych.

2.Bezpieczeństwo w szkole.

Cel główny:

–  Zapewnienie uczniom zorganizowanej opieki dydaktyczno-wychowawczej umożliwiającej wszechstronny rozwój dziecka, jego zainteresowań, uzdolnień i umiejętności przed i po zakończeniu zajęć lekcyjnych.

Cele szczegółowe:

– Realizowanie zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych szkoły.

– Kształtowanie u wychowanków właściwej postawy społeczno – moralnej ( odpowiednie zachowanie w szkole, w domu i środowisku lokalnym).

-Wdrażanie do samodzielnej pracy umysłowej, organizowanie pracy zespołowej i udzielanie  indywidualnej pomocy uczniom mającym trudności w nauce.

– Pomoc w wyrabianiu nawyków kulturalnej rozrywki, sportu i zabawy.

– Rozwijanie zainteresowań, zamiłowań i uzdolnień wychowanków.

– Kształtowanie zdrowego i bezpiecznego stylu życia, budowanie motywacji do zachowań  prozdrowotnych, wyrabianie prawidłowych nawyków żywieniowych, propagowanie postaw proekologicznych.

– Pomoc w nabywaniu umiejętności nawiązywania prawidłowych relacji z rówieśnikami, kształtowanie wrażliwości uczuciowej.

Zadania świetlicy szkolnej:

– Zapewnienie wychowankom opieki przed i po zajęciach lekcyjnych.

– Przypominanie o zasadach bezpieczeństwa w drodze do szkoły i ze szkoły oraz w czasie dojazdu autobusem .

– Organizowanie nauki, pomoc w odrabianiu zadań domowych, tworzenie warunków do samodzielnej pracy.

– Organizowanie wypoczynku czynnego, ruchu  (jeśli to możliwe na świeżym powietrzu), upowszechnianie zasad kultury zdrowotnej, kształtowanie nawyków higieny osobistej.

– Promowanie zdrowego stylu życia, zasad zdrowego odżywiania.

– Organizowanie zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów poprzez dostarczanie okazji do różnorodnej ekspresji ( plastycznej, muzycznej, dramatycznej).

– Udział świetlicy w życiu społecznym szkoły.

– Stała, systematyczna współpraca z rodzicami i wychowawcami klas.

– Przygotowanie do  współodpowiedzialności za dobro wspólne.

– Wytwarzanie dobrego klimatu do nawiązywania kontaktów dziecka z nauczycielem oraz między uczniami.

– Organizowanie konkursów świetlicowych dających możliwość szerszego udziału wychowanków w życiu szkoły oraz prezentacji na forum szkoły.

 

 

WRZESIEŃ

 

 

ZADANIA I CELE

 

IMPREZY

OKOLICZNOŚCIOWE

ZAJĘCIA UMYSŁOWE

ZAJĘCIA CZYTELNICZE

ZAJĘCIA

PLASTYCZNO –

TECHNICZNE

 

ZAJĘCIA RUCHOWE

 

 

GRY I ZABAWY

 

 

ZAJĘCIA UMUZYKALNIAJĄCE

 

2- 6 września    Witajcie w nowym roku szkolnym! Przygody zacząć czas…
Organizacja pracy świetlicy (zapoznanie dzieci z Regulaminami, przepisami BHP, zasadami zachowania
w świetlicy, wdrażanie
do ich przestrzegania), wzajemne poznanie się dzieci. 

 

Wspólnie z wychowawcami klas pierwszych przygotowanie do pasowania pierwszoklasistów.(panie: M. Mojsejów, p. Kozłowska)

 

 

Powitanie uczestników świetlicy. Przedstawienie planu pracy w najbliższym roku szkolnym, Zapoznanie z Regulaminem Świetlicy. Przypomnienie zasad BHP oraz zasad poruszania się po terenie szkoły. Rozmowy na temat poszanowania sprzętu, zabawek i gier. Wspomnienia z wakacji. Prace organizacyjno – porządkowe  w salach świetlicowych. Wykonywanie elementów dekoracji świetlicy.

Moje wakacje – praca plastyczna ( technika dowolna).

Gry i zabawy
z różnymi elementami ruchu na boisku szkolnym, korzystanie
ze sprzętu na szkolnym placu zabaw.
Zabawy
na powietrzu.Rozwiązywanie zagadek, rebusów, krzyżówek.
Wspólne słuchanie muzyki, rozmowy
na temat preferencji muzycznych dzieci.
 

9-13września     Poznajmy się bliżej!

Otoczenie szczególną opieką z doświadczeniem migracyjnym i

najmłodszych wychowanków

świetlicy w czasie posiłków, korzystania  z toalety, zajęć

tematycznych. Wdrażanie do przestrzegania zasad kultury osobistej w różnych sytuacjach.

Stworzenie kontraktu grupowego.

  Rozmowa na temat znaczenia ważnych słów (dzień dobry, dziękuję, proszę itp.). Wyjaśnienie zasad oceny zachowania
w świetlicy. Głośne czytanie wybranych przez uczniów książek.15 września – obchody Dnia Kropki.
Jakie zasady obowiązują nas w świetlicy szkolnej – plakat w dowolnej technice.

Malowanie farbami plakatowymi z wykorzystaniem np.  foli bąbelkowej

Zabawy ruchowe na szkolnym placu zabaw.

 

Gry i zabawy stolikowe.

Zabawy na boisku szkolnym ,,Poznajmy się”

Śpiewanie piosenek poznanych podczas wakacji –  próby przezwyciężania nieśmiałości u dzieci.
16-20 września   Nadchodzi jesień…
Dostrzeganie walorów i uroków jesieni, kształtowanie umiejętności obserwowania zmian zachodzących w przyrodzie. Jesienne zmiany w przyrodzie – rozmowa o zaobserwowanych zmianach.

Ciekawe powiedzenia o jesieni.

.

Wycinanie konturów liści, kolorowanie farbami, układanie własnych kompozycji. Wydzieranka
z kolorowego papieru
pt. „Jesienne drzewo”. Wykonanie jesiennych dekoracji.
Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie –spacery, zbieranie darów natury. Zabawy ruchowe przed szkołą. Zabawa
w „Kalambury” i ,,Głuchy telefon”.
Słuchanie znanych melodii – rozpoznawanie piosenek. Śpiewanie piosenek o jesieni.
23-27 września     Czytanie moja pasja!
Kształtowanie właściwych postaw czytelniczych.

Propagowanie czytelnictwa wśród uczniów.

Spotkanie z bibliotekarzem szkolnym

29 września – obchodzimy Dzień Głośnego Czytania.

Czytanie ulubionych wierszy uczniów.

Jak powstaje książka? – prezentacja.

 

Dzień Chłopaka w świetlicy szkolnej.

 

Wykonanie zakładki do książki.

Ilustracja do ulubionego wiersza – malowanie pastelami.

 

Przygotowanie przez dziewczynki upominków dla chłopców.

Odgrywanie scenek pantomimicznych. Zabawy na boisku szkolnym. Zgaduj zgadula – o jaką książkę chodzi? Słuchanie interpretacji muzycznych wybranych utworów literackich.
 

PAŹDZIERNIK

 

                                                                   30 września-6 października         Dbamy o zwierzęta.
Zapoznanie dzieci ze zwierzętami różnych sfer klimatycznych. Wzbogacenie wiedzy na temat życia zwierząt na wsi, w lesie, w ZOO.

Kształtowanie wrażliwości i poczucia odpowiedzialności za naszego pupila.

4 października Międzynarodowy Dzień Zwierząt – pogadanka, rozmowy na temat znanych nam zwierząt i środowiska, w którym żyją.

Moje zwierzątko domowe – pogadanka na temat naszych pupili.

Świetlicowe ZOO – wykonywanie zwierzaków z plasteliny
i różnych dostępnych materiałów, np. łupinki orzecha, patyczki, liście, żołędzie, kasztany.Praca plastyczna – ,,Moje wymarzone zwierzątko”.
Zabawy na świeżym powietrzu. Spacer po okolicy. Słuchanie odgłosów zwierząt.

Konkurs „Czyj to głos?”- zwierzęta żyjące na wsi, w lesie i na łące oraz w dalekich krajach.

Słuchanie i śpiewanie znanych piosenek
o zwierzakach.
 

9-11 października      Dzień Edukacji Narodowej.

Zapoznanie uczniów z historią Dnia Edukacji Narodowej.

Uświadomieni znaczenia szkolnictwa i pracy nauczyciela w życiu młodego człowieka.

Podkreślenie znaczenia pracy nauczyciela oraz innych pracowników szkoły.

10 października – Dzień Drzewa.

Mój nauczyciel – jaki powinien być wzorowy nauczyciel – burza mózgów.

 

Wykonanie plakatu ,,Chrońmy drzewa”.

Wykonanie dekoracji z okazji Dnia Edukacji Narodowej.

Przygotowanie drobnych upominków dla nauczycieli.

Portret ulubionego nauczyciela – konkurs plastyczny.

Zabawy na szkolnym placu zabaw oraz na boisku szkolnym. Gry stolikowe. Układanie puzzli. Nauka piosenki o nauczycielach.
15-18 października        Codziennie dbam o swoją higienę.
Wdrażanie do przestrzegania zasad higieny osobistej i zdrowego odżywiania. 15 października – Dzień Mycia Rąk.

Omówienie zasad higieny osobistej       ( mycie rąk i ciała, mycie zębów itp.)

Jak dbać o czystość swojego ciała? – burza mózgów.

 

Światowy Dzień Owoców i Warzyw 20 październik

 

Wykonanie plakatu    ,, Jak dbam o higienę”

Czyste zęby – praca plastyczno-techniczna.

Moje ulubione owoce i warzywa – praca plastyczna -kolaż.

Przygotowanie na korytarzu wystawy pt. ,, W jesiennej spiżarni”.

Zabawy na boisku  szkolnym. Gry i zabawy stolikowe. Zabawa karaoke.
 

21-25 października         Wszystkie kolory jesieni.

Zwrócenie uwagi na cykliczność pór roku, określenie charakterystycznych cech jesieni, kolorystyki pojawiającej się w przyrodzie jesienią.

Kształtowanie umiejętności obserwowania zmian zachodzących w przyrodzie i obcowania z przyrodą.

Rozmowa
o zjawiskach atmosferycznych: deszczu i burzy. Pogadanka – rodzaje chmur, jak powstają chmury.Zmiany zachodzące w przyrodzie w czasie jesieni różnorodna kolorystyka.Wypowiedzi uczniów nt. „ Jak ludzie i zwierzęta wykorzystują dary jesieni. Segregowanie darów jesieni.

25 października Dzień Kundelka.

Praca plastyczna pt. Pani Jesień – praca z wykorzystaniem kolorowych liści.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lepienie z plasteliny

 

 

Zabawa „Wędrujemy w deszczu”. Pogodynka – zabawa w przedstawianie prognozy pogody. „Deszczowa piosenka” improwizacja
do muzyki.Nauka piosenki ,,Co nam przyniesie jesień”.
 

LISTOPAD

28 października- 1listopada          Czas zadumy…

Poznanie tradycji związanych z Dniem Wszystkich Świętych.

Wdrażanie do czczenia pamięci o zmarłych oraz do odpowiedniego zachowania się na cmentarzu

Rozmowa na temat obchodów Dnia Wszystkich Świętych.

Jakie uczucia wywołuje w nas Dzień Wszystkich Świętych.

Obrzędy Halloween w Polsce i na świecie.

Czytanie wiersza  np.W. Broniewskiego ,,Zaduszki”.

31 października Dzień Dyni

Malowanie farbami – chryzantemy.

Wykonywanie papierowych zniczy.

Przygotowanie lampionów z dyni.

Przygotowanie gazetki ściennej z okazji Dnia Dyni.

Zabawy stolikowe. Spacer po okolicy. Słuchanie muzyki relaksacyjnej i wyciszającej.
                                                                  4-8 listopad         Jesteśmy przeciwko agresji i przemocy!
Poznanie terminów przemoc agresja.

Uświadomienie skutków pozytywnych zachowań, budowanie pozytywnych relacji.

 

 

 

 

Kształtowanie kompetencji obywatelskich – postaw patriotycznych i poczucia przynależności narodowej.

Pomoc w przygotowaniu apelu panie : E. Gułaj, M. Kotlińska. Dekoracja szkoły p. M. Wieczorek

Rozmowy i pogadanki na temat agresji i przemocy, poznajemy sposoby na radzenie sobie ze złością i zdenerwowaniem, burza mózgów na temat pozytywnych zachowań.

8 listopada Międzynarodowy Dzień Zdrowego Śniadania

10 listopada -rocznica nadania imienia szkole

11 listopad Narodowe Święto Niepodległości.

Nasze emocje – malowanie farbami różnych stanów emocjonalnych.

 

 

 

 

 

Wykonywanie dekoracji o tematyce patriotycznej.

Zabawy integracyjne. Zabawa: Moje mocne i słabe strony. Podajmy sobie ręce – wysłuchanie piosenki, zabawy rytmiczne.

 

 

Szkoła do hymnu – przypomnienie tekstu hymnu Polski.

 

 

 

Sylwetka patrona szkoły (izba pamięci, kamień przed szkołą upamiętniający W. Pileckiego).

12-15 listopad   Odżywiam się zdrowo!
Kształtowanie postaw prozdrowotnych.

Propagowanie zasad zdrowego odżywiania się.

Znaczenie sportu dla zdrowia. Wdrożenie dzieci do dbania o kondycję fizyczną. Propagowanie uprawiania sportu.

Przypomnienie zasad zdrowego odżywiania- piramida zdrowia.

Jesienne owoce i warzywa źródłem witamin  .

 

Przygotowanie plakatu promującego zdrowe odżywianie.

Malowanie kompozycji z owoców i warzyw – wykorzystanie farb.

Przygotowanie piramidy żywienia.

Zabawy z piłką, rzucanie monetą. Paluszkowe zabawy, nauka wyliczanek. Wyszukiwanie piosenek o zdrowym odżywianiu się.
18-22 listopad   Mam przyjaciół, Dzień Życzliwości i Pozdrowień
Zwrócenie uwagi na potrzebę kontaktu z innymi ludźmi oraz utrzymywanie pozytywnych relacji. Spisanie Wspólnej Listy Uczuć.

„Mój najlepszy przyjaciel” – opisujemy naszych przyjaciół.

Kolaż przyjaźni-praca plastyczna wykonana ze zdjęć z przyjacielem.

Kartka dla przyjaciela z Ukrainy – praca plastyczna

Spacery po najbliższej okolicy. Świetlicowe bingo – zbieranie informacji o kolegach z grupy. Słuchanie piosenek o przyjaźni.
 

25-29 listopad     Andrzejkowe zwyczaje ludowe.

Poznanie tradycji związanych z Andrzejkami.

Rozwijanie zainteresowań polską kulturą ludową.

Wdrażanie do wspólnej, wesołej zabawy, kształcenie właściwego stosunku do wróżb.

 

Zabawy Andrzejkowe przygotują panie :J. Ćwiklińska, P. Cytarzyńska-Wachowiak

 

 

25 listopada Dzień Pluszowego Misia.

Andrzejkowe obrzędy – pogadanka.

Przysłowia andrzejkowe.

 

 

Lepienie z plasteliny wizerunku „Misia Uszatka”

Wykonanie andrzejkowych ozdób i rekwizytów.

 

Zabawy  

Andrzejkowe wróżby i zabawy.

Nauka piosenki „Miś Uszatek”.

Zabawy przy muzyce.

GRUDZIEŃ

 

2-6grudnia       Gdzie jesteś Mikołaju?
Kształtowanie prawidłowych postaw społecznych i moralnych  – pomoc ubogim w okresie świątecznym.

Propagowanie idei wolontariatu. Pomoc katechety jako opiekuna wolontariatu szkolnego.

Podtrzymywanie tradycji związanych z okresem bożonarodzeniowym.

Zapoznanie z specyfiką zawodu górnika.

4 grudnia – Barbórka.

6 grudnia – Mikołajki w świetlicy szkolnej.

Redagowanie listu do św. Mikołaja.

Tradycje i zwyczaje mikołajkowe- pogadanka.

Dlaczego warto bezinteresownie podarować komuś prezent? – rozmowa

.

 

Malowanie z wykorzystaniem węgla.

Wykonywanie papierowego Mikołaja – praca plastyczno-techniczna z wykorzystaniem rolek papierowych.

 

 

 

Zabawa „Gdzie jesteś Mikołaju” Rozwiązywanie krzyżówek i rebusów o tematyce świątecznej. Śpiewanie piosenek o Mikołaju.
9-13 grudnia        Magiczny czar baśni.
Poznanie nowych utworów literackich, rozwijanie wyobraźni. Czytanie baśni Andersena, Puszkina, braci Grimm. Oglądanie wybranej baśni na DVD, słuchowiska. Projektowanie okładki wybranej baśni – technika dowolna.

Zakładka do książki – praca techniczna.

Zabawy indywidualne z piłką. Tworzenie własnych zakończeń do wybranej baśni, próby inscenizacji baśni lub bajki. Słuchanie piosenek z baśniowych słuchowisk, nauka wybranej piosenki.
16-20 grudnia      Przygotowania do Świąt Bożego Narodzenia.
Zapoznanie z tradycjami dot. Świąt Bożego Narodzenia. Rozbudzanie radosnego nastroju, zachęcanie do wykonywania zimowych i świątecznych ozdób. Rozmowy na temat zimy – zmiany pogody, dostosowanie ubioru, zimowy pejzaż; zwyczaje świąteczne w naszych domach. Słuchanie i oglądanie baśni związanych z Bożym Narodzeniem. Wykonywanie papierowych ozdób na świąteczną choinkę, wykonanie kartek bożonarodzeniowych. Dekorujemy stół –wycinanie papierowych serwetek.

Konkurs plastyczny na najpiękniejszego anioła ( praca plastyczna).

Gry i zabawy ruchowe na śniegu. Rzut śnieżkami do celu. Rozwiązywanie rebusów i krzyżówek. Gry indywidualne wg upodobań dzieci. Nakrywamy do stołu –zabawa. Słuchanie i śpiewanie kolęd i pastorałek, zimowych piosenek.
 

STYCZEŃ

 

2-3 stycznia      Nasze noworoczne postanowienia.
Kształtowanie umiejętności dzielenia się swoimi planami, integracja grupy. Poznanie kalendarza. Jakie mamy plany i marzenia noworoczne; różne rodzaje kalendarzy, zajęcia w kręgu – losowanie noworocznych postanowień. Jak wygląda Nowy Rok?- praca plastyczna;

Rysujemy zimowy pejzaż.

Zabawy na świeżym powietrzu. Rozwiązywanie rebusów, przysłowia o Nowym Roku. Śpiewanie piosenek o tematyce zimowej.
7-10 stycznia   Jak karnawał, to karnawał!
Wyjaśnienie pojęcia karnawału, zapoznanie z tradycją zabaw karnawałowych. Rozbudzanie radosnego nastroju.

Zabawa karnawałowa

Odpowiedzialne panie: I. Mnich, J. Kwiatkowska, za oprawę plastyczną panie: M. Mojsejów, P. Cytarzyńska –Wachowiak, p. M. Wieczorek

Dzielenie się wspomnieniami z udziału w dotychczasowych balach i imprezach. Czytanie baśni „Kopciuszek”. Projekt stroju karnawałowego, maski na bal, wykonanie papierowych serduszek. Przygotowanie do balu karnawałowego

 

 

Zabawy na śniegu – rysowanie gwiazdek, zabawy śnieżkami. Podobieństwa i różnice, pokaż co wyraża twoja buzia. Słuchanie muzyki, przegląd top listy, wybór hitów na zabawę karnawałową.
 

13-17 stycznia   Moja Babcia i mój Dziadek.

Podtrzymywanie rodzinnych tradycji.

Kształtowanie postawy szacunku, dobroci i pomocy wobec osób starszych.

Podkreślenie roli dziadków w rodzinie.

.

Moja babcia i mój dziadek – rozmowa.

Nauka wierszyka o babci i dziadku.

Wykonywanie prac plastyczno-technicznych z wykorzystaniem popcornu.

Laurka dla mojej babci i mojego dziadka.

Portret naszych dziadków – praca plastyczna.

 

Zabawy na śniegu. Rozwiązywanie krzyżówek. Śpiewanie piosenek o babci i dziadku.
20-24 stycznia   Kiedy się nudzę to…
Kształtowanie umiejętności racjonalnego wykorzystania czasu wolnego.

Rozmowa o bezpieczeństwie i zagrożeniach podczas zabaw zimowych.

Wypowiedzi na temat sposobów spędzania czasu wolnego. Co robię po szkole – pogadanka

Bezpieczeństwo w czasie ferii – rozmowa.

Plakat – co robię w czasie wolnym?

Wykonanie mapy ciekawych miejsc w naszej okolicy – praca plastyczna.

Jakie to przysłowie, zabawy. Giełda sposobów spędzania czasu wolnego. Mini lista przebojów – występy dzieci.
27-31 stycznia W zimowej szacie

Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych. Wyrabianie u dzieci opiekuńczego stosunku do zwierząt oraz gotowość do niesienia  im pomocy. Kształtowanie postawy troski o ptaki i bezdomne zwierzęta. Wypowiedzi na temat sposobów pomocy zwierzętom- pogadanka

 

.praca plastyczna „Zimowy krajobraz” Wspólne karmienie ptaków Świetlicowe zabawy Słuchanie muzyki „Cztery pory roku-Zima”

 

ferie zimowe 3-14 luty

17-21 lutego      Jesteśmy tolerancyjni
Kształtowanie u uczniów postawy tolerancji, akceptacji i wyrozumiałości dla odmiennych zachowań ludzi. Uczenie odpowiedzialności za bezpieczeństwo kolegi, koleżanki

 

Wyjaśnienie pojęć: godność, tolerancja, uprzedzenie, stereotyp. Czytanie bajek terapeutycznych. Pogadanka na temat podobieństw i różnic wynikających z pochodzenia , koloru skóry, wyznania , poglądów. Praca plastyczna wykonana dowolną techniką „Ja i tolerancja”

 

Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu Zabawy świetlicowe Piosenka „Inni a tacy sami”
24-28 lutego     Kim zostanę w przyszłości?
Rozwijanie wyobraźni, poznanie różnych zawodów. Rozmowa na temat zawodów, które znamy. Zawody w mieście i na wsi, praca moich rodziców. Gdzie pracuje mój tata/moja mama – praca plastyczna. Spacer po okolicy – poszukiwanie ciekawych profesji, zabawy indywidualne z piłką. Co należy do moich obowiązków? – projektowanie wykreślanki. Zabawa muzyczna.
 

Marzec

3-7 marca       Ach te nasze kobietki małe i duże!

Zapoznanie z historią obchodów Dnia Kobiet.

Uświadomienie znaczenia pracy kobiet, podział obowiązków w rodzinie.

Rozwijanie postawy szacunku wobec kobiet.

Rozmowa na temat ustanowienia święta Kobiet.

Sylwetki znanych kobiet – prezentacja.

Zasady dobrego zachowania względem kobiet – burza mózgów.

Wykonanie laurki z okazji Dnia Kobiet.

Przygotowanie dekoracji na gazetkę szkolną.

Wykonanie bukietu kwiatów z bibuły.

Zabawy ruchowe przed szkołą, spacer po okolicy. Rozwiązywanie rebusów i krzyżówek. Słuchanie muzyki relaksacyjnej, piosenka z okazji Dnia Kobiet.
10-14 marca   Wiosna tuż, tuż…
Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie –rozwijanie spostrzegawczości. Rozbudzanie uczucia radości z powodu nadejścia wiosny. Zmiany zachodzące w przyrodzie w trakcie wiosny – pogadanka : rozwijanie spostrzegawczości.

Co to jest przedwiośnie – rozmowa.

Czytanie wierszy o wiośnie.

 

 

 

 

Wykonywanie wiosennych kwiatów.

Przygotowanie Marzanny.

Wykonanie plakatu Pani Wiosna.

Wykonanie wiosennych dekoracji.

Korzystanie z placu zabaw : gry i zabawy na świeżym powietrzu. Rozwiązywanie zagadek i rebusów dot. wiosny.

Wiosenny wywiad z panią Wiosną

Zabawy rytmiczne przy muzyce, słuchanie piosenek o tematyce wiosennej
17-21 marca        
Szerzenie świadomości , że dostęp do czystej wody ,to prawo człowieka.

Podkreślenie znaczenia picia wody dla naszego organizmu.

Oszczędzanie wody, to nasz obowiązek

Dzień Wody – 22 marca

 

Przygotowanie gazetki ściennej z okazji Dnia Wody

 

 

Gry i zabawy na świeżym powietrzu, spacery, korzystanie z placu zabaw. Quizy, filmy Słuchanie piosenek tematycznych
 

 

24 marca-28  marca   Technika nam nie straszna!
Rozwijanie zainteresowania najnowszymi osiągnięciami technicznymi człowieka. Poznanie największych twórców techniki. Urządzenia techniczne dawniej i dziś – rozmowa. Oglądanie albumów dotyczących cudów techniki.

 

Projektujemy niezbędne urządzenia – technika dowolna. Samochód moich marzeń – lepienie z plasteliny. Korzystanie ze szkolnego placu zabaw, spacery, zabawy ze skakanką, gumą i piłką. Zgaduj – zgadula – odgadywanie nazw urządzeń technicznych. Zabawa „Do czego to służy?”. Słuchanie piosenek dla dzieci, muzyka relaksacyjna, improwizacja pracy maszyn.
                                                                                             kwiecień

31 marca -4 kwietnia       Przygotowujemy ogród na wiosnę.

Wdrażanie treści przyrodniczych dotyczących wiosny. Poznanie literatury o tematyce wiosennej oraz przysłów o kwietniu. Uwrażliwienie na piękno przyrody wiosennej. Układanie listy prac wykonywanych wiosną na działkach i ogródkach – burza mózgów.

Jakie ptaki przylatują na wiosnę? Pierwsze oznaki wiosny – pogadanka.

Nasz szkolny mini ogródek – sadzenie nasionek warzyw i ziół.

 

Malowanie farbami – wiosenne drzewo.

Prace wiosenne w ogrodzie – praca plastyczna.

Wykonanie plakatu promującego zdrowie.

Gry i zabawy z piłką.

Zabawy na świeżym powietrzu
na szkolnym placu zabaw.

Kalambury – powiedzenia, odgadywanie zagadek, rebusów, rozwiązywanie krzyżówek. Słuchanie i śpiewanie znanych piosenek
z bajek.Zabawy ruchowe
i rytmiczne przy muzyce.Przypomnienie
i utrwalenie poznanych piosenek.
                                                                             7-11kwietnia   Dbajmy o naszą planetę!
Wdrażanie do poszanowania środowiska naturalnego.

Propagowanie postaw proekologicznych.

 

Jak poprawnie segregować śmieci? – pogadanka.

 

22 kwietnia – Dzień Ziemi.

Oglądanie filmów przyrodniczych.

 

Przygotowanie dekoracji z okazji Dnia Ziemi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zabawy ruchowe na placu szkolnym. Zabawa – wycieczka do planetarium, układanie gwiezdnych konstelacji z kamyków. Nauka piosenki o tematyce proekologicznej.
14-18     kwietnia Wkrótce Wielkanoc
Zapoznanie dzieci z tradycjami i obrzędami wielkanocnymi

 

Pisanie świątecznych życzeń. Tradycje świąt wielkanocnych w Polsce i na Ukrainie-pogadanka. Potrawy w czasie świąt wielkanocnych Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego? Praca plastyczna. Wykonanie kartki świątecznej. Przygotowanie stroików i palm wielkanocnych

 

Korzystanie z placu zabaw Quizy wielkanocne Nauka piosenki o tematyce wielkanocnej
                                       28-30 kwietnia Przygotowania do majówki

       

 

 

 

 

 

 

 

Upowszechnienie wiedzy na temat świąt obchodzonych w maju. Rozbudzenie poczucia patriotyzmu i odpowiedzialności za ojczyznę.

 

 

Święta majowe -pogadanka.

Nasze symbole narodowe -rozmowa

 

 

 

 

 

Wykonanie flag z wykorzystaniem bibuły

 

 

 

 

 

 

Zabawy ruchowe

 

 

 

 

 

Krzyżówki z użyciem symboli narodowych Przypomnienie hymnu Polski
 Maj

5-9 maja Jesteśmy Europejczykami

Rozbudzanie poczucia przynależności do kultury europejskiej.

Zapoznanie z dziejami Unii Europejskiej.

Początki Polski w Unii Europejskiej.

9 maj – Dzień Europy.

Historia powstania Unii Europejskiej – pogadanka z prezentacją multimedialną.

 

Rysowanie flagi Unii Europejskiej.

Przygotowanie plakatu ,,Jestem Europejczykiem”.

 

Zajęcia ruchowe na szkolnym placu zabaw. Rebusy, krzyżówki dot. Unii Europejskiej. Słuchanie hymnu Unii Europejskiej.
 

12-16 maj      Mój przyjaciel – Książka.

Rozbudzanie zainteresowań czytelnictwem.

Zachęcanie do korzystania z biblioteki szkolnej i publicznej.

Ukazywanie korzyści z codziennego czytania.

Kształtowanie nawyków poszanowania książek.

Uświadomienie dzieciom ważnej roli bajek w życiu dziecka.

 

Wizyta w bibliotece szkolnej – przedstawienie pracy bibliotekarza.

Książka dawniej i dziś – burza mózgów.

Przedstawienie najważniejszych twórców polskiej literatury dziecięcej.

Czytanie wybranych utworów.

 

Projektowanie okładki ulubionej książki.

Ilustracja do wybranego wiersza Jana Brzechwy.

Zabawy i gry ruchowe na świeżym powietrzu. Wykreślanki, krzyżówki, rebusy dot. Literatury dziecięcej.

Gry stolikowe.

Nauka piosenki „Jaki dzień wesoły”, słuchanie muzyki relaksacyjnej
19-23 maj      Moja mama i mój tata.
Podkreślanie ważnej roli matki, ojca
w rodzinie.Pogłębianie szacunku dla rodziców
i osób starszych.Kształtowanie uczuć miłości
i przywiązania do rodziców.

Wdrażanie zasad kultury, na co dzień.

Mama- wyjątkowe słowo na świecie- wypowiedzi dzieci.

Rola mamy w domu.

Czytanie wierszy
i opowiadań poświęconych matce, ojcu.

Nauka na pamięć wybranego wiersza.

Przysłowia i mądrości o matce.

Portret mojej mamy, mojego taty – rysunek kredką.

„Laurka”- życzenia, wykonywanie upominku
do wyboru dla mamy lub taty.

Konkurs na najpiękniejszą laurkę z okazji Dnia Rodziny.

Gra w piłkę nożną na boisku.

.

Zagadki ruchowe: inscenizacja zawodu wykonywanego przez mamę, tatę.

Zabawa w dom; pełnienie ról rodziców
i dzieci.

Nauka piosenek
o mamie, o tacie.
26-30 maj      Dziecięce marzenia.
Zapoznanie z życiem i wyglądem dzieci z różnych stron świata.

Kształtowanie postawy  wzajemnej pomocy
i życzliwości podczas zabaw.

Rozmowa na temat praw i obowiązków dzieci, relacji dziecko – dorosły.

Dzieciństwo bez przemocy – rozmowa nt. relacji między rodzicami a dziećmi.

Dzieci w różnych miejscach świata, podkreślenie znaczenia przyjaźni międzynarodowej.

1 czerwca – Dzień Dziecka – obchody w Polsce.

Plakat – dzieci całego świata.

Rysunek – ,,Ja i moi koledzy w grupie świetlicowej”.

Plakat z okazji Dnia Dziecka – nasze prawa i obowiązki.

Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu, korzystanie ze szkolnego placu zabaw. Zabawa „kogo brakuje?” Nauka piosenki „Wszystkie dzieci nasze są”, słuchanie piosenek dziecięcych.
 

CZERWIEC

 

2-6 czerwca     Już niedługo wyjeżdżamy na wakacje!
Zachęcanie do racjonalnego wykorzystania czasu wolnego, poznanie miejsc wartych odwiedzenia. Poznajemy kraje świata – praca
z atlasem, globusem.Podróż moich marzeń – wypowiedzi dzieci.Giełda wakacyjnych pomysłów. Gdzie zamierzam spędzić wakacje?  – swobodne rozmowy.

Szukamy odpowiedniego miejsca na wakacje- korzystanie
z Internetu.

Wakacje moich marzeń – technika dowolna.

Wykonywanie origami.

Gry i zabawy przed szkołą
z użyciem mapy
i kompasu.
Wyposażenie – zabawa
w pakowanie plecaka lub walizki.Mój przepis na lato – pisemna praca indywidualna.
Przypominamy
i śpiewamy wakacyjne piosenki..
 

9-13 czerwca           Bezpieczeństwo w czasie wakacji.

Wdrażanie do odpowiedniego zachowania na obozach i koloniach oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa. Zachęcanie do racjonalnego wykorzystania wolnego czasu Bezpieczne wakacje – pogadanka. Ważne numery  telefonów – rozmowa
o sytuacjach,
w których należy z nich korzystać.
Wakacyjne przestrogi – technika dowolna, wykonanie gazetki świetlicowej, kolorowanki. Zabawy przed szkołą, korzystanie
z placu zabaw.
Krzyżówki, rebusy
i zagadki związane
z pierwszą pomocą. Zgubiłem się – zabawa dramowa.
Piosenki o lecie, zabawy przy muzyce.
16-20 czerwca   Wrocław-moja mała ojczyzna 

Zapoznanie dzieci z własnym regionem, miastem. Rozbudzenie poczucia tożsamości i przynależności. Legendy o Wrocławiu. Oglądanie starych fotografii, albumów o Wrocławiu, prezentujących zabytki, charakterystyczne budowle i ciekawe miejsca Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu  

Wrocławskie krasnale-szukanie informacji

Piosenki o Wrocławiu.
Budzenie miłości do miejsca zamieszkania Rozmowa na temat ”Moja ulica, dom , podwórko”      

 

 

 

  23-27 – Żegnamy szkołę.

Podsumowanie całorocznej pracy świetlicy. Budzenie radosnego nastroju z powodu zbliżającego się wypoczynku. Wspomnienia świetlicowe – wypowiedzi dzieci na temat śmiesznych, miłych wydarzeń
w świetlicy.Moje wakacyjne plany – rozmowa. 
Świetlica  moich marzeń – rysunek.

Lato – praca plastyczna.

Gry i zabawy na świeżym powietrzu. O tym jak spędzę wakacje-Kalambury. Piosenki o lecie, słuchanie repertuaru dziecięcego.

W ramach priorytetu „Nowa jakość zajęć świetlicowych” należy prowadzić zajęcia rozwijające zainteresowania, kreatywność dzieci, w tym modelarstwo, rozwijające umiejętności matematyczne (gra w szachy, warcaby),sportowo-rekreacyjne, krawieckie).Nauczyciele powinni kształtować odpowiedzialność za siebie i grupę.